Hoe jongens leren?

Het onderwijs beter afstemmen op jongens is hard nodig. Daarom is het initiatief genomen voor een Platform Boysproof Onderwijs dat leerkrachten bij elkaar brengt die het belang inzien van passend onderwijs voor jongens. | beeld anp / Tjapko de Heus
Het onderwijs beter afstemmen op jongens is hard nodig. Daarom is het initiatief genomen voor een Platform Boysproof Onderwijs dat leerkrachten bij elkaar brengt die het belang inzien van passend onderwijs voor jongens. | beeld anp / Tjapko de Heus

“De aansluiting bij de jongenscultuur is weggeëbd,” lees ik in een artikel in het ND over boysproof onderwijs. Er is nu zelfs een platform opgericht waar leerkrachten aan deelnemen die op hun beurt de rest van de school kunnen informeren en inspireren. Persoonlijk denk ik dat meer dan de helft van de schoolpopulatie al een gat in de lucht springt als zulke werkvormen meer ingezet gaan worden.

Het gaat over het benutten van de fysieke energie van jongens, van experimenteergedrag naar ervaringsleren (is experimenteergedrag trouwens niet al ervaringsleren?) en leren door doen.

Het klinkt mij inmiddels bekend in de oren. Ontdekkend leren is gewoon breinvriendelijk en gezond en het helpt de sociale én emotionele ontwikkeling. Dus: wie gaat er mee naar buiten?

Met parachutespel hebben we laatst ook gewoon rekenen, aardrijkskunde en geschiedenis in de bovenbouw van de basisschool gegeven. Je krijgt een idee van hoe het werkt met een grote parachute via Facebook.
Maar echt in de modder enzo bezig zijn, met klimmen en avontuurlijke dingen en tochten die volbracht moeten worden, daarvoor ga je dus naar Karel Post van Outback Explorers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *