Wat leren kinderen over ‘gezond’?

Kinderen & lessen over gezond

Zelf mag ik in het dagelijks leven meemaken hoe kleuters spelen en leren – en daarin ook nog e.e.a. begeleiden. Ja, want kleuters gebruiken al hun zintuigen bij het zichzelf ontwikkelen en

100_0063
Zonder geprikt te worden de kastanje uit z’n velletje halen, lukt dat?

leren niet standaard uit een boekje. Wat maken ze een sprongen bij het leren. De één weer op een ander moment dan de ander. Begrijpt u dat elke dag anders is met kleuters in de buurt?

Wat me opvalt is dat er nog erg weinig goede basislessen over gezondheid voor groep 1 en 2 (inclusief de rest van de basisschool – en verder!) beschikbaar zijn. Als ‘gezond’ gelinkt wordt met ‘ziek’ en vervolgens met prikken, ziekenhuis, operaties en tabletjes, dan klopt er iets niet.
Natuurlijk bestaan er wel series lessen over ‘gezond’. Met de aanmoediging margarine op het brood te doen, bijvoorbeeld. Helaas voor de fabrikant promoot ik dat dan weer niet.

Om te beginnen deel ik gewoon de kleuters die aan mijn zorgen zijn toevertrouwd regelmatig van levend voedsel. En ik zorg voor beweging, frisse lucht, zonlicht, water, zo goed mogelijke relaties en positieve woorden. Rust hoort natuurlijk ook in het rijtje.
Vóór de kerstvakantie hadden we een “uitrusthoek” gemaakt, waar je heerlijk kon liggen luisteren naar bijv. mooie harpmuziek onder een dekentje. Maar verder gebeurt er best veel op een dag en is het ná schooltijd pas écht rustig 😉

En o ja, we geven ook workshops voor kinderen – met verschillende werkvormen en de focus op verschillende gebieden zoals water, lucht, zon, lekker eten, positieve woorden, bewegen en… rust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *